15 de nov. 2017

PASEJANT PER EL "SMART CITY CONGRESS"



Avui he passejat per la fira Smart d’enguany. Fira que, malgrat no ser tan important com la del mòbil, cada any es va consolidant més i adquirint més importància. Des de 2011 (any en que es comença) els participants han crescut en un 171%, els expositors en un 400% i els ponents en un 14%.
Camí al recinte de la Fira a l’Hospitalet, als FGC, he començat a observar als “congressistes” que omplien el tren, la major part homes, els més grans (a partir dels 45/50, executius sènior) amb americana i corbata més o menys formals, la edat intermitja (dels 30 als 45, executius junior), molts sense corbata, vestits d’esport i alguna jaqueta, els més joves (estudiants, becaris i meritoris) la majoria amb la vestimenta típica d’estudiants aplicats, sols alguns (no pocs) imitaven als executius sènior. Sembla que es produeix una regressió entre els assistents, des de l’aire “normal” dels més joves fins l’aspecte més ranci dels sèniors.

A la entrada de la Fira els inevitables mossos d’esquadra amb els corresponents fusells d’assalti les armilles negres, per tot l’interior vigilants de la seguretat privada.
A partir de les 12 la fira s’omple de gom a gom, molts dels assistents són clarament estrangers, de fet a part de les transnacionals hi han nombrosos estands de països, ciutats i regions de tot el mon, des de Moscou fins l’Hospitalet, de Dubay a New York. La zona més gran ocupada per un país és la d’Israel amb un conglomerat d’estands d’empreses i ciutats.
Estan presents totes les multinacionals relacionades directament o indirectament amb les smartcities, CISCO, INDRA, T-SYSTEMS, Ferrovial, UAWEY, MICROSFT, SAP, SUEZ, MASTER CARD, AXIS, INTEL... i diversos organismes i instituts d’investigació i universitats.
S’ha de destacar la participació de responsables municipals estretament compromesos amb la Fira. Participen l’alcaldessa (participa en un grup de treball a més de la inauguració), en Pisarello, Gala Pin i 9 alts funcionaris més, a aquest nombrós grup cal afegir 3 alts càrrecs de TMB.
Però quin és el contingut d’aquesta fira?, deixant a part temes anecdòtics o tot el tema dels vehicles elèctrics la major part de l’activitat gira al voltant del control social, bàsicament en 7 temes:

-El control de la mobilitat urbana i del transport públic, des de la regulació del trànsit, sistemes de lectura de matrícules, el control de l’aparcament i la videovigilància dins dels vehicles de transport públic.

-Sistemes de gestió i control de les xarxes urbanes de subministrament i serveis urbans, el cicle de l’aigua (proveïment i sanejament), de l’energia, d’enllumenat públic.

-Sistemes de foment de miratges i simulacres de cyberparticipacio on line, de fet l’hipòcrita lema de la Fira aquest any era “empowercities, empowerpeople”, com si l’agrupament de corporacions i estats tinguessin algun interès en empoderar a la gent...Significatiu és el gran espai ocupat per CIVICITI la “star up” catalana dedicada al tema.

-Establiment de xarxes de comunicacions, especialment wifi, sense les que no es pot bastir l’internet de les coses (la IoT).

-Els diferents dispositius IoT, que s’han de desplegar a les ciutats per controlar i capturar informació d’una maneraubiqua.

-La videovigilància intel·ligent s’enlaira definitivament, amb software de reconeixement i interpretació, però sobretot el reconeixement facial que, sembla que es va perfeccionant. El fet de que hi hagi molta oferta demostra que desperta molt d’interès

-Encara molt tímidament apareixen les primeres aplicacions comercials Big Data.

 
Hi ha alguns invents que a primera vista semblen estrafolaris (com alguns vehicles elèctrics multicolors) però poques coses defineixen d’una manera tan clara el que és l’objectiu de les tecnologies Smart com el “parking smart per a gossos”. Es tracta d’un caixó en forma de caseta, climatitzat, airejat i higienitzat, on pots deixar el teu gos (pagant una preu naturalment per mitja de smartphone) durant un temps perquè no molesti... tota una declaració de principis.


El tinglado gira doncs al voltant de l’acumulació de dades i del control social. Acumulació de dades per optimitzar els mercats mitjançant el màrqueting (una manera de control social) i per desenpoderar a la gent (al contrari del  lema oficial).

Altres edicions:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada